Hikayat Merong Mahawangsa tergolong dalam genre kesusasteraan sejarah
Melayu tradisional dan tertulis dengan mematuhi struktur penulisan
pensejarahan tradisional seperti yang dapat dikesan pada penulisan
Hikayat Raja Pasai, Hikayat Aceh, Sulalat al - Salatin (Sejarah Melayu),
Hikayat Banjar dan pelbagai hasil penulisan sejarah tradisional Melayu
yang lain.
Hikayat ini mengambil judulnya daripada nama seorang raja yang berasal dari
Rom yang dipercayai melahirkan dinasti Mahawangsa menjadi sumber
keturunan raja-raja yang membuka negeri yang diberi nama Langkasuka
yang kemudiannya lebih dikenali sebagai negeri Kedah Zamin Turan.
Penulisan hikayat ini menggemblengkan ketiga-tiga unsur tempatan,
unsur Hindu dan Islam dan ternyata cerita asal usul negeri Kedah
ini dikarang selepas negeri itu memeluk agama Islam. Pengarangnya,
seorang pujangga istana Kedah, amat setia pada struktur pensejarahan
tradisional Melayu kerana memulakan ceritanya dengan mengemukaka
asal usul rajanya, peristiwa yang menyebabkan raja itu memulakan
pelayarannya, pembukaan negeri, jurai keturunan daripada raja yang
pertama kepada yang terakhir (semasa penyalinan terakhir dilaksanakan),
kisah pengislaman dan beberapa peristiwa yang ingin disampaikan
oleh pengarang berkaitan sejarah negeri Kedah mengikut penilaian
dan kacamata masyarakat sezaman.
Walaupun tidak semua hasil penulisan sejarah tradisional ditulis
berdasarkan ciri-ciri penulisan sejarah tetapi hanya sebahagian
daripada ciri-ciri tersebut, Hikayat Merong Mahawangsa tertulis
dengan berpandukan kelima-lima ciri penulisan sejarah yang memaparkan
konsep sejarah masyarakat zaman silam.
Bahagian awal cerita mengemukakan kisah-kisah raja dan pembukaan
negeri berdasarkan mitos dan lagenda atau cerita-cerita khayalan
yang dipercayai masyarakatnya, sama ada bersifat tempatan, bersifat
Hindu ataupun cerita-cerita yang berasal dari pengaruh Islam. Dalam
bahagian inilah hikayat ini menyatakan yang menjadi nenek moyang
raja-raja Kedah ialah Raja Merong Mahawangsa, seorang raja yang
bukan sahaja mempunyai ikatan kekeluargaan dengan Raja Rom tetapi
juga menjadi pembesar kepercayaannya. Dalam pelayaran menuju ke
Negeri China, angkatan yang mengiringi Putera Raja Rom diserang
dan dimusnahkan oleh geroda yang telah bersumpah di hadapan Nabi
Allah Sulaiman bahawa ia akan menghalang Raja Rom daripada memperlihatkan
kebesarannya dengan berbesan dengan Raja China
. Sementara Putera
Raja Rom dipertemukan dengan puteri China di Pulau Langkapuri melalui
usaha geroda sendiri, Raja Merong Mahawangsa diterima sebagai Raja
Langkasuka. Baginda hanya meninggalkan negeri itu kepada puteranya,
Raja Merong Mahapudisat, setelah puteranya dewasa dan layak memerintah
negeri. Raja Merong Mahadipusat memenuhi pesanan ayahandanya dengan
mengarahkan putera sulungnya membuka negeri Siam; putera kedua membuka
negeri Perak; anakandanya yang ketiga, seorang puteri membuka negeri
Patani sementara putera yang bongsu tinggal bersamanya di Kedah
dan menggantikan ayahandanya bila baginda mangkat dengan gelaran
Raja Seri Mahawangsa
Pengarang tidak menyebut langsung perkaitan antara negeri Kedah
dengan negeri Perak dan Patani tetapi menggambarkan wujudnya pertalian
yang erat antara negeri Kedah dengan negeri Siam. Pengarang menceritakan
bagaimana bermulanya tradisi penghantaran bunga emas dan bunga perak
oleh negeri Kedah kepada Siam bila Raja Seri Mahawangsa (Raja Kedah
yang ketiga) mendapat berita kekanda sulungnya Raja Siam mendapat
putera. Terus raja Kedah memerintahkan supaya tradisi menghantar
bunga emas itu diteruskan hingga ke akhir zaman setiap kali mendapat
putera.
Raja Seri Mahawangsa mangkat setelah puteranya, Raja Seri Maha
Inderawangsa menentang perintahnya dan berkahwin dengan puteri bangsa
gergasi. Perkahwinan inilah yang melahirkan Raja Bersiung, raja
yang paling terkenal dalam hikayat ini. Raja Ong Maha Perita Deria
atau lebih terkenal sebagai Raja Bersiung menjadi seorang Raja yang
zalim terhadap rakyatnya sendiri dan tersingkir dari takhta. Baginda
diganti oleh puteranya yang bergelar Raja Phra Ong Mahaputisat yang
digantikan pula oleh puteranya, Raja Phra Ong Mahawangsa.
Dalam zaman pemerintahan Raja Phra Ong Mahawangsalah, negeri Kedah
menerima Islam yang dibawa oleh Syeikh Abdullah. Baginda merupakan
raja Kedah pertama memeluk Islam dan menukar namanya kepada Sultan
Mudzaffar (sic Muzaffar) Syah. Setelah selesai meletakkan asas keislaman
di negeri itu, Syeikh Abdullah pulang ke Baghdad. Sultan Mudzalfal
Syah diganti oleh puteranya bergelar Sultan Mu'azzam Syah. Hikayat
diakhiri dengan jurai keturunan raja-raja yang memerintah Kedah
hingga ke Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah, raja yang memerintah
semasa hikayat ini disalin kali terakhir.
Jelas kelihatan bahawa hikayat ini dikarang selepas ketibaan Islam
dan pengarang banyak memberi perhatian kepada peristiwa-peristiwa
tertentu yang menyerlahkan asal-usul rajanya, pertalian dengan Siam
yang menceritakan mengikut kebijaksanaan pengarang untuk menjaga
kedaulatan raja dan negerinya, kisah kedatangan Islam yang sengaja
dikemukakan berbeza dengan kedatangan Islam ke Pasai dalam Hikayat
Raja Pasai dan kedatangan Islam ke Melaka dalam Sulalat al Salatin
(Sejarah Melayu) dan lain-lain peristiwa. Ini membuktikan bahawa
hikayat ini dikarang secara sedar oleh pengarangnya dengan tujuan
mengagungkan kedaulatan raja dan negerinya.
No comments:
Post a Comment